Musik upptar en stor del av min lediga tid, både när det gäller att lyssna och spela. Här föföljer lite information om min utrustning, exempel på musik som jag har spelat in samt lite egna ljud och trumloopar som jag har programerat i datorn och på syntharna.

 

 


 

Jag använder mig mestadels av en Roland V-synth som masterklaviatur. En fantastisk synth med otroliga möjligheter att skapa totalt egna ljud. I synthen finns det en riktigt bra analogsimulerande del och en samplingsdel och man kan kombinera dessa med mängder av olika filter och inställningar. Ljudbilden kan trots bara två oscillatorer bli ytterst komplex. Den är multitimbral i 16 parter men tyvärr är antalet röster bara 24 (man önskar att det vore uppåt 100). Den här synthen använder jag till alla möjliga sorters ljud.

 


 

Min andra klaviaturförsedda synth är en Yamaha An1-X som var en av de första digitala analogsimulerande syntharna. Ljuden är underbara och programerings- och kontrollmöjligheterna är fantastiska och enkla trots att vridrattarna inte är så många. Det är en genomtänkt synth. Tyvärr är den bara multitimbral i två parter och polyfonin bara 10 röster. Jag använder den mest till "blippiga" arpeggiatorljud och riviga sequenserslingor.

Några ljud till Yamaha An1-X i an1-format

 


 

Den femte klaviaturförsedda synthen är en Alesis Andromeda A6. Det här är en helt fantastisk synth. Den är helt analog och har 16 röster. Varje röst består av 2 oscillatorer samt suboscillatorer och den är 16 parters multitimbral. Den har arpeggiator och sequenser samt en bra effektsektion. Den här synthen kan man skruva på i timmar och ständigt få fram nya underbara ljud. Den anklagas ibland för att vara för komplex och jag håller till viss del med - en del knappar och rattar vrider man på mindre ofta.

 


 

Den sjätte klaviaturförsedda synthen är en Minimoog Voyager select series. Den låter otroligt bra, mjukt och expressivt och är väldigt skön att spela på. Låter klassiskt Moog helt enkelt. Den är monofonisk och har tre analoga oscillatorer samt en brusgenerator.

 


 

. Denna racksynth är en Novation Supernova II. Modulen simulerar en analog synth med upp till tre oscillatorer. Den har 24 röster, 8 parters multitimbralitet, möjligheter till olika effekter och arpeggiatorer på alla parter, fantastiska ljud och utmärkta möjligheter att skapa egna ljud med alla rattar. En riktig guldklimp!

. . . . Några ljud till Supernova II i mid-format


 

Denna ljudmodul, Roland XV-5080, har fått ta över efter min Roland JV-1080. Den låter ungefär likadant (man kan använda samma ljudfiler) men är oerhört mycket kraftfullare. Den har 128 röster, är 32 parts multitimbral och låter riktigt bra, speciellt med expansionskorten. Jag har Vintage-, Dance-, Pop- och Special effectskorten i JV-serien och Symphonic-, Complete piano-, Platinum Trax- och Supreme dancekorten i SRX-serien. Med ett Smartmediakort också så kan man kan lagra så många ljud att jag har tappat räkningen... Den här maskinen kan jobba hårt inom alla musikstilar.

 


 

Detta är en Yamaha Motif ES Rack med ett styck PLG150-An kort (analogsimulerande likt AN1-X). Den här modulen låter fantastiskt bra. 128 röster fördelade så att man kan ha 4 per voice (program/patch) gör att man kan skapa många fylliga och komplexa ljud (1024 stycken + 128 + 256 per expansionskort). Effektenheten och arpeggiatorn (1787 olika presets) gör också sitt till för att den här modulen är så bra.

 


 

Detta är en Korg Radias med 24 virtuellt analoga röster och 4 parts multitimbralitet. Den har två oscillatorer per röst och är riktigt lätt att ratta fram nya ljud på. Den har arppegiator och två step-sequencers samt en modulations sequencer vilket gör att man kan skapa riktigt komplexa och "studsiga" blipp-bloppljudbilder. Den är också mycket bra på atmosfäriska padljud.

 


 

Det blev dags att ge sig på en av Clavias röda synthar. Det blev en Nord Rack 3 med två virtuellt analoga oscillatorer per röst. Med alla reglage och rattar är detta en oerhört lättjobbad synth som man kan göra många fantastiska ljud med. De flesta ljud jag knåpar fram är i old Berlin-school-stil eller leadljud vilket den gör mycket bra. Den har 24 röster och är fyra parters multitimbral men saknar tyvärr effektenhet. Ändå är jag varje gång förvånad över hur bra det låter utan effektenhet.

 


 

Walorf Q är en underbar synth. Fantastiskt ödsliga tyska ljud och tunga metalliska arppegiatorslingor blandade med spröda pads och luftiga lead-ljud. Vrid lite på de måmånga rattarna och ljudet förändras till oigenkännlighet Synthen har tre oscillatorer med virtuella analoga vågformer eller wavetables. Den har 32 röster, en bra effektenhet och är multitimbral i 16 parter.

 


 

Yamaha FS1-R är en digital FM-synthmodul med 32 röster. Den låter fantastiskt digitalt bra och hanterar gamla DX7 ljud. Precis som många säger så är den ganska knepig att programmera men det finns en datoreditor som underlättar sådant pilljobb.

 


 

Det här är en nyproducerad analog polystynth vid namn Studio Electronics CODE. Min Code har 8 röster (max 8) och 4 olika filterkort - Oberheim, Moog, ARP 2600 och CS-80 samt overdrivekort som "skitar" till ljudet något om man så önskar. Jag tycker att den låter mycket bra, varmt och fett! Ganska likt Andromeda A6 faktiskt. Allt programmeringsjobb är lätt hanterat från alla reglag som finns på fronten och ganska snabbt kan man ratta till det ljud man önskar. Jag gillar den här modulen mycket!

 


 

Mixerbordet är ett Mackie CFX 16 MK II. Ett välljudande och funktionellt mixerbord som jag är mycket nöjd med.

 


 

Behringer Eurorack Pro RX1602 är en rackmixer som tar hand om alla signaler från modulerna. Den gör sitt jobb bra.

 


 

Jag uppdaterade mina M-Audio Studiophile SP-5B till ett par Adam A7-X och det var verkligen ett lyft för ljudet. Mycket bättre tyngd och bredd i ljudet. Rekommenderas verkligen - även som monitor till datorn eller mp3-spelaren.

 


 

Min tredje effektenhet är en TC Electronic Fireworx. En mycket bra effektenhet med möjlighet att förvränga inkommande signaler totalt.

 


 

Jag köpte en Lexicon MPX-1 och det visades sig vara ett bra inköp. Effektenheten är varm och har långa härliga reverb.

 


 

Detta är en Sony MP5 effektenhet som jag har två stycken av. Jag tycker att det är en enkel och mycket skönt ljudande halvrackseffektburk. Lite begränsad kanske då den bara kan köra två effekter samtidigt.

 


 

En annan halvrackseffektburk är Boss VF-1 som har en hel drös med varierande och komplicerade effekter. Mycket bra!

 


 

Jag har även ett extra USB-midi-interface för att styra syntharna, M-Audio Midisport 8X8.

 


 

Ett andra USB-midi-interface för att styra syntharna, Motu Midiexpress XT.

 


 

Mikrofonen som jag använder är en Shure Beta 58A. Det är en bra mikrofon som fungerar bra till det mesta.

 


 

TC Electronic Finalizer 96 är en mastringsburk. Fungerar mycket bra och ger ett extra skjuts till ljudet.

 


 

Trummsetet är ett Roland TD-6V och det är riktigt trevligt att spela på. 64 röster och 1024 trumljud fördelade på 99 trumset där alla är överskivbara gör att man kan spela länge utan att tröttna. Sedan finns det massor av andra instrumentljud och en sequencer där man kan spela upp inbyggda takter och låtar eller spela in egna. Alla pukor och cymbaler är dubbeltriggade. Jag har utökat setet med ytterligare en cymbal.


 

Yamaha DTX Multi 12 är en percussion-slagmodul som kompletterar Roland-trumsetet utmärkt. Lite annorlunda ljud och möjlighet att sampla och lägga in egna ljud på padsen vilket är riktigt roligt.

 


Synthar och annan utrustning som jag har ägt men sålt eller inte längre använder.

Gammal bild på studion.


Den första synthen jag ägde var en Roland D-20. 4 LA-syntesoscillatorer som påminner om D-50 kunde kombineras till en patch. Den hade 32 röster, en enkel effektenhet och en sequencer med 8 spår samt ett trummspår. En enkel synth som hade några blipp-blopp ljud som jag saknar än i dag. I övrigt lät den väl egentligen inte så värst bra (som jag tyckte då) men den var okej som förstasynth.


Jag köpte till en Roland U-220 som var en samplebaserad modul. 30 röster, multitimbral i 6 parter och en enkel effektenhet. Den lät rätt okej tyckte jag då men den var synnerligen begränsad vad gäller programmering.


U-220 byttes bort mot en ny Roland JV-880. Jag tyckte att detta var en fantastiskt uppgradering. Underbara ljud och möjlighet att uppgradera med ett expansionskort. Den var multitimbral i 8 parter och hade 28 samplebaserade röster som snabbt tog slut då man kunde kombinera 4 av dessa till en patch. Jag tyckte mycket om denna modul men bytte upp mig till en JV-1080.


a En arbetshäst som jag hade länge var modulen Roland JV-1080. De flesta ljuden (och de är många) är mycket bra och det är gott om röster (64 st) och programeringsmöjligheter.

g f e Några ljud till Roland JV-1080 i syx-format


Jag bytte bort Roland D-20 till en Alesis QS7. Det var en mycket bra klaviatur och några sliders till realtidsredigering. Trots att den lät bra, speciellt akustiska ljud, var den inget speciellt "rolig". Synthljuden lät lite plastigt och den var inget rolig att programmera. Den var multitimbral i 16 parter och hade 64 röster samt en bra effektenhet. Bytte ut den till en Yamaha EX-5, se nedan.


EMU ESI-32 är den enda renodlade sampler jag ägt och den lät bra och var hyfsat användarvänlig. Jag kopplade ihop den via scsi till datorn och en zip-drive vilket fungerade bra. Den var multitimbral i 16 parter och hade 32 röster. Tyvärr ingen effektenhet.


a I många år hade jag en Yamaha EX-5 som masterklaviatur. Den hade utmärkt klavatur, bra kontrollmöjligheter, bra röstresurser och många spektakulära ljud. Piano, elpiano, elorglar, leadljud, synthmattor och effektljud är storslagna. Tyvärr kan man inte använda alla ljud i multitimbralt läge och likadant är det med effektenheten som är lite begränsad. Det är synd på en i övrigt trevlig synth.

s Några egna ljud blandade med ljud från nätet till Yamaha EX-5 i mid-format


b En annan arbetshäst som jag har ägt är Kurzweil k2500 rs som egentligen innehåller allt. Den har många bra ljud och stora programeringsmöjligheter. Dessutom fungerar den utmärkt som sampler.

d c Några ljud till Kurzweil k2500 i Kurzweilformat


Jag hade en desktop-variant av AN1-X fast utan arpeggiator men med inbyggd sequenser och trummaskin. Jag köpte den för att eventuellt kunna kopiera ljuden från AN1-X men det fungerade int riktigt i och med programkrångel med Windows 7. Den lät emellertid mycket bra men är generellt sett mer dansmusikorienterad med djupa basar och svängiga grooves.


Korg Triton Rack med Vintage Archives-kortet och Moss-expansionen. Den gjorde sitt jobb bra men lät inte riktigt lika realistiskt som XV-5080 i de orkestrala ljuden. Däremot låter den fantastiskt bra när man spelar pads, leadljud och trummljud. Den har 60 + 6 röster (moss) fördelade på två st. oscillatorer per program, arpeggiator och en sampledel som jag inte använde.


Jag köpte en Quasimidi Polymorph efter att ha hört talas mycket om dess goda kvalitet, underbara ljud och fantastiska sequencer. Jag tyckte emellertid att den lät ganska tråkigt och att den hade ett ganska krångligt programmeringsinterface och detta gjorde att jag sålde den snabbt.


3

En gammal Roland MKS-70 Super JX har letat sig in i racket. Det är en pärla om man gillar varma feta pads och brassljud som dryper som av sliskig sirap. Den är en JX-10 i modulform och har alltså 12 röster med två oscillatorer per röst.


2

Roland MKS-80 Super Jupiter är en gammal analog polysynthpärla. Den har 8 röster och två oscillatorer per röst. Min är en Rev 4 - samma filter som en Jupiter 8. Den låter fett och mjukt men det går också att få fram lite vassare leadljud.


1

Denna Kiwitechnics Patcheditor är importerad från Nya Zeeland för att styra MKS-70 och MKS-80 och det gör den mycket bra. De parametrar man kan ändra på respektive enhet tänds på editorns reglage med led-lampor. Mycket enkelt och smidigt blev det helt plötsligt att editera!


Arturia Origin är en spännande synth. En mjukvarumodulär synth där man kan sätta ihop oscillatorer från en massa gamla anrika synthar med filtertyper från andra gamla pärlor. Den är bestyckad med analoga emuleringar från the Minimoog, ARP 2600, CS-80, JP8, ProV, brus-moduler samt wavetables, har 32 röster, effekter, arpeggiator, sequencer och en massa annat. Med rätt programmering så kan den låta rättså likt en gammal analog synth.


8
Den tredje klaviaturförsedda synthen är en Access Virus Ti som också har en analogsimulerande ljudkälla men med tre oscillatorer. Man kan också använda sig av ett antal olika wavetables, dvs. kortare samplingar av instrument. Denna synth är en ständig inspirationskälla med sina lättillgängliga programeringsknappar/rattar. I och med att den är 16-parts multitimbral med upp till 80 röster och har specifika effekter och arpeggiatorer till varje part så är den ett massivt tillskott i låtskrivandet.

7
Den fjärde klaviaturförsedda synthen som jag äger är en DSI Polyevolver. Detta är en synth som är både analog och digital och den är smidig och lättjobbad eftersom man kommer åt i stort sett alla funktioner med en knapptryckning eller rattvridning. Var och en av de fyra rösterna har 4 oscillatorer varav två är analoga och två är digitala. Denna maskin kan skapa riktigt bråkiga, skräniga ljud men också mjuka pads eller mullrande sequenserslingor.

2

Detta är en Waldorf Blofeld med SL-uppgradering (importering av samplingar). En trevlig bekantskap som med sina tre analogsimulerande eller samplebaserade oscillatorer kan alstra helt fantastiska ljudbilder, alltifrån vassa leads till atmosfäriska mjuka toner. Den har 25 röster, massor av ljud och är 16 parts multitimbral med möjlighter till olika effekter och arpeggiatorer på varje part. Jag tillverkade träsidor till den för att den skulle bli lite snyggare vilket syns på bilden längst upp på sidan.


Den sjunde klaviaturförsedda synthen är en DSI Mopho. Jag har gjort om den från pippigul till svart-gul med hjälp av www.styleflip.com och svart målarfärg samt några polyevolver-reglage och gula lysdioder. Det är en monofonisk analog synth med två oscillatorer och två suboscillatorer. Den är fet och rivig på samma gång. Jag styr också min Tetra med den via polychain. Dessa har samma ljudstruktur så i princip är Mophon "femröstig".

1

DSI Tetra är en fyra rösters äkta analog synthmodul. Den har två oscillatorer med subbas per röst och är multitimbral i fyra parter. Den har en härlig analog tyngd och ett otroligt fläskigt filter. Jag köpte till PC-editorn och det gör att man kommer åt alla undermenyer och step-sequencern på ett smidigt sätt via USB och datorn.


Mitt första mixerbord var ett Mackie 1202 med tolv kanaler. Det var bra ljud men jag behövde fler ingångar.


Behringer-Eurorack-MX2004A - ett bra och stabilt mixerbord med de mest nödvändiga funktionerna som jag sålde för att åter få äga ett Mackie mixerbord.


M-Audio Studiophile SP 5B, aktiva monitorer, som låter mycket bra men är lite tunna i basen.


Jag hade ett 24 bitars Soundtrack Audio DSP 24 MK II. Kvaliteten på hårddiskinspelningar blev mycket bra. Det enda jag hade problem med var vissa spel som ljudkortet inte klarade av.

Ljudkortet i datorn är ett M-Audio Delta Audiophile 192. Ett utmärkt ljudkort som fyller alla mina behov.


Boss SE-70 som var en trevlig liten halvracks effektburk. Bra på att göra lite halvdistade effektpålägg.


Min äldsta effektenhet är en Digitech DSP 256 XL och den låter fortfarande bra trots många år på nacken.


Här följer några exempel på hårddiskinspelningar av eget låtmaterial (mp3)

Lost in space (En av mina första inspelningar med en telefonlur som mikrofon.)

Excuses (Försök till stämsång...)

Trying (Instrumentalt slut med tempo)

Plenty of time (Piano och sång till bas, synth och trumloopar)

Silence (Synthar som ploppar fram)

Transport (Bas och trumloopar i ett härligt tempo)

The truth (Symfoniskt med bas och trumloopar i botten)

Waste of time (Sång till en basgång, trummor och en synthmatta)

All around sky... (Rave/Ambienthbetonat stycke i lugnt tempo)

What it´s all about (Experimentlåt med en massa ljud och stämsång)

Paralyzed (Börjar lugnt för att sedan växla tempo)

Again (Tung, ganska skräpig groove)

Decide (Början på en låt med många samplingar från rymdfilmer)

Question (Avslutningen på en låt med många frågor)

Exploration (Utforska gällde både text och musik)

With a wry smile (En av mina första inspelningar med allvarlig text)

Retry (Refrängen i en temalåt om att fortsätta kämpa trots motgångar)

Heavy water (Avslutningen på en omväxlande låt)

Years (Försök till lite drum´n base)

Här är några trumloopar som jag har snickrat ihop själv (mp3 - 128 kbs)

(Använd dem gärna. Fler är på gång...)

Serious (70 bpm)

East (85 bpm)

Smooth (80 bpm)

Years (160 bpm)

Beat (85 bpm)

Fast (140 bpm)

Sensitive (77 bpm)

Retreat (110 bpm)

Planet-X (81 bpm)

Sweep (90 bpm)

Restart (110 bpm)

Contrast (161 bpm)

Hop (88 bpm)

Short (140 bpm)

Hurt (90 bpm)

Right (98 bpm)

Wise (74 bpm)

Heavy (74 bpm)

Crossing (140 bpm)

Listen (73 bpm)

Stuff (86 bpm)